Sie befinden sich in FOHA: Ebene B


Seltene Syndrome mit schwerer Insulinresistenz

Syndrome clinical features Mechanisms
Type A syndrome    
Classic Acanthosis nigricans, severe insulin Insulin-receptor mutations or
  resistance, ovarian hyperandrogenism other target-cell defects in insulin action
Rabson-Medenhall Type A features, perhaps with dental Insulin-receptor mutations or
  dysplasia, pineal hyperplasia, or other other target cell defects in insulin
  dysmorphic features action; possibly other defects
Pseudoarcromegaly Type A features, perhaps with acral Possibly insulin-receptor
  ment, muscle hypertrophy, widened teeth mutations, other defects
  spacing, muscle cramps or other features  
  of acromegaly  
Leprechaunism Intrauterine growth retardation, dysmorphic Insulin-receptor mutations; possible
  facies, perhaps with Type A features, defects in other growth-factor
  hypertrichosis, lipoatrophy, or phallic receptors or pathway common to
  enlargement multiple growth factors
Lipodystrophy:    
  Total congenital    
  Lipotrophy Total lipoatrophy, perhaps with Type A Possibly insulin-receptor mutations
  features, hepatosplenomegaly, cardio- or other defects
  myopathy, features of acromegaly, hyper-  
  triglyceridemia, or genital hypertrophy  
  Partial congenital    
  lipodystrophy Adipose-tissue depots variably affected Possibly insulin-receptor mutations
  by lipoatrophy or lipohypertrophy, or other defects
  perhaps with Type A features, hepa-  
  tosplenomegaly, cardiomyopathy, features  
  of acromegaly or hypertriglyceridemia  
Type C Syndrome
  Severe insulin resistance, Insulin receptor anitbody
  hyperinsulinemia, hyperandrogenemia  
Die schwerwiegenden Insulinsyndrome werden für den gynäkologischen Endokrinologen von geringerer Bedeutung sein; sie sind hier der Vollständigkeit halber dargestellt, um auch somit nochmals zu erläutern, wie komplex der Begriff Insulinresistenz ist. Nur im Ausnahmefall wird der gynäkologische Endokrinologe z.B. bei Zyklusstörungen oder Kontrazeption mit diesen seltenen Erkrankungsbildern zu tun haben.
vgl:
Ursachen: Hyperinsulinämie - Insulinresistenz Ursachen: Hyperinsulinämie - Insulinresistenz
Störung des Glucose- und Insulin-Metabolismus Störung des Glucose- und Insulin-Metabolismus
Entwicklung zum NIDDM Entwicklung zum NIDDM
Glukose- und Insulinwerte bei Hyperinsulinämie, gestörte Glucosetoleranz und NIDDM Entwicklung zum NIDDM

 

Sie befinden sich in FOHA: Ebene B